Manja Weijers

Adem

Ademen is leven. Het is een van onze meest vitale functies. In yoga is een goed ademen daarom ook erg belangrijk. Een goede ademhaling brengt ons meer zuurstof naar het bloed, hersenen en organen, het geeft ons meer energie.

In de yoga wordt het pranayama genoemd. Prana betekent “levensenergie” en yama betekent “controle” of “discipline”. Pranayama kun je daarom omschrijven als “ademhalings technieken” of “gecontroleerde ademhaling”. Het wordt niet alleen gebruikt om dieper te ademen, maar ook om yoga beoefenaars te helpen in hun meditatieproces.

Tijdens het inademen nemen we zuurstof ons lichaam in, welke door alle systemen van ons lichaam gaat in de vorm van energie om de verschillende lichaamsdelen op te laden. Het afvalproduct, koolstofdioxide ademen we uit. Bij het uitoefenen van pranayama blijft dit in balans en krijgen we controle over lichaam en geest.

Waarom is pranayama belangrijk? Door het stressvolle leven hebben we de neiging om te vergeten dat we ademen. We gaan snel en oppervlakkig ademen en gebruiken daardoor maar een fractie van onze longen. Door het snelle ademen denkt ons lichaam continue aan het sporten te zijn en je verbruikt dus onbewust ontzettend veel energie. Hierdoor kunnen verschillende complicaties ontstaan zoals slaapstoornissen, vermoeidheid en zelfs hartklachten of een burn-out. In rust is 8 ademhalingen per minuut meer dan voldoende. Nog een paar redenen waarom pranayama belangrijk is:

-Het leert ons op een goede manier te ademen. De volle capaciteit van de longen wordt gebruikt.

-Het zorgt voor concentratie en focus.

-Het laat stress verdwijnen en het lichaam ontspannen.

-Het reduceert afvalstoffen in ons lichaam.

-Het helpt met de spijsvertering, het metabolisme herstelt zich.

-Je krijgt een verbeterde zelfcontrole.

Wat is dan een goede manier van ademen? Yoga kent verschillende pranayama’s, maar ik zal hier twee eenvoudige oefeningen/manieren beschrijven, die je in het dagelijks leven kunt toepassen.

 

1)

-Plaats een hand op je borstkast en een hand op je buik.

-Adem rustig in, in 4 tellen, voel hoe je hand van je buik omhoog beweegt en je hand op je borst bijna niet beweegt.

-Optie; houdt nu twee tellen je adem vast.

-Adem rustig uit in 4 tellen.

-Optie; houdt weer twee tellen je adem vast.

 

Herhaal dit minimaal 12-16 keer (2minuten).

 

2)

-Plaats een hand op je borstkast en een hand op je buik.

-Adem rustig in, in 2 tellen, voel hoe je hand van je buik omhoog beweegt en je hand op je borst bijna niet beweegt.

-Houdt nu 2 tellen je adem vast.

-Adem rustig uit in 4 tellen.

-Houdt weer 2 tellen je adem vast.

 

Herhaal ook dit minimaal 12 keer (2minuten) of totdat je het zat bent.