Manja Weijers

Buikspieren

Of je nu aan het trainen bent voor een marathon, in de tuin aan het werk bent of je wilt gewoon je huishoudelijke taken met gemak kunnen uitvoeren, je gebruikt altijd je ‘core’. De meeste mensen hebben wel eens gehoord van de term ‘core stabiliteit’, maar weinig mensen weten echt wat het is en hoe dit te gebruiken. Zelf spreek ik liever over ‘core intelligence’.

Het is een trend om juist deze spieren te trainen bij bijvoorbeeld lage rugklachten. Maar onderzoek van oa. Peter o’Sullivan (een onderzoeker uit Australië) toont aan dat er vaak teveel spanning is in de lage rug spieren en dat je met het trainen van de buikspieren de klacht eigenlijk alleen maar verergert.

De ‘core’ spieren zijn een groep spieren die je het beste als een cilinder kunt omschrijven. Ze hebben de functie om de ruggenwervel en het bekken te stabiliseren in rust en tijdens het bewegen. Er zijn vier belangrijke spieren die deel uitmaken van deze kern: de transversus abdominus (TA), de bekkenbodem spieren (BDS), de multifidus (MF) en het diafragma. Het is belangrijk dat deze spieren op tijd reageren of stabiliteit te kunnen geven. Hiervoor moeten de spieren ontspannen zijn, een spier kan niet aanspannen als ze continue aangespannen zijn.

Leer daarom eerst te ontspannen en vrij te bewegen en dan reageren de spieren vanzelf op een juiste aansturing.