Manja Weijers

Pijn

Pijn in het lichaam geeft lang niet altijd aan dat er schade is aan lichaamsweefsel. Het kan ook te maken hebben met (ingewikkelde) processen in het zenuwstelsel. Zeker als het om pijn gaat waar je al maanden last van hebt.

Normaal gesproken herstellen mensen binnen drie maanden van pijn, maar wanneer pijn langer aanwezig blijft, kunnen er veranderingen in de hersenen ontstaan, waardoor het brein gevoeliger is voor pijn, en minder goed onderscheid kan maken tussen gevaar en geen gevaar.

Pijn zit in het brein. Dat wil niet zeggen dat pijn tussen je oren zit, of dat je de pijn verzint. Genetische factoren, verleden, angsten, en hoe we over pijn denken bepalen hoe we de pijn ervaren én het herstel ervan.

Het pijnsysteem kan zo “op scherp staan” terwijl er eigenlijk geen weefselschade meer is. Denk aan een autoalarm wat afgaat als er een blaadje op de auto valt.

 

Mind maps

In onze hersenen wordt bij alles wat we doen een plattegrondje gemaakt (mindmaps.) Dus ook bij pijn. Ervaren we pijn bij een bepaalde beweging of houding, dan wordt dat in onze hersenen dus gekoppeld. Die ene beweging/houding staat gelijk aan het ervaren van pijn.

Wat kun je doen tegen aanhoudende pijn?

De mindmaps doorbreken. Dit is echter niet zo makkelijk, het kost erg veel tijd en discipline. Onderstaande termen kunnen je erbij helpen

– Begrijpen
– Accepteren
– Aandacht verleggen
– Bewegen
– Ontspannen
– Doorgaan met je leven

Meer info?

Duidelijk boek: Explain Pain/Begrijp de pijn van David But