Manja Weijers

De 3 stressreflexen

Thomas Hanna beschrijft in zijn boek “Somatics” drie stressreflexen. De ‘Green Light’, ‘Red Light’ en “Trauma reflex’. Deze reflexen ontstaan bij verschillende vormen van stress en onverwerkte trauma’s en spelen dus een rol bij hoe jij je voelt. Alle drie worden ze door het brein ingezet om je te beschermen. Je hebt ze nodig, maar wel in balans. Soms blijven we in zo’n reflex zitten, spieren ontspannen niet meer en klachten ontstaan. Het is natuurlijk niet zo zwart-wit, vaak is er een combinatie van de reflexen te zien.

Green light reflex

dsc09430Deze reflex zorgt ervoor dat we actie ondernemen, rechte rug, borst vooruit en gaan! Een mooi voorbeeld is, als je moet rennen om de trein te halen. Het is een actieve houding gericht op de toekomst, je gaat vooruit. De achterkant van je lichaam wordt geactiveerd. Erg lang kun je deze houding niet volhouden, je kunt niet altijd ‘aan het rennen’ zijn. Te lang in deze houding zorgt voor stress, spanning in de rug en nek. Je gaat sneller ademen en voelt je onrustig. Klachten die kunnen ontstaan zijn hernia’s in de lage rug, nekklachten en ischias (spit). In yoga worden deze houdingen hart-openers genoemd om liefde te ontvangen en te geven en om extra energie te krijgen. Het stoplicht staat op groen (green light), het lichaam wil vooruit gaan.

 

Red light reflex

dsc09429

Deze reflex zorgt ervoor dat we stil staan, je neemt afstand van wat er om je heen gebeurt en beschermt jezelf. Je beschermt je voorkant, die staat voor zachtheid, vruchtbaarheid. Je schouders zijn naar voren, bolle rug en je hoofd staat voor je schouders. Te lang in deze houding kan zorgen voor depressie, vermoeidheid, oppervlakkig ademen, nekpijn en heuppijn. Doordat we tegenwoordig vaak achter de computer zitten nemen we met ons bovenlichaam deze houding aan, deze houding kan dus ook je gemoedstoestand veranderen. Voorovergebogen houdingen worden in de yoga gebruikt om tot rust te komen, om tot jezelf te komen en om te ontspannen. Vandaar ook de naam ‘Red light’, het lichaam stopt, het komt in de rust toestand.

 

Trauma reflex

dsc09433

Stel je voor je stoot je teen, je gaat loopt een beetje mank, ontlast je voet. Dit heeft rechtstreek effect op je knie, heup, bekken, rug, nek en schouders (zoals je op de foto ziet). Het lichaam past zich aan een zijde aan. In eerste instantie is het een bescherming voor je aangedane lichaamsdeel, blijf je hierin hangen dan kunnen er klachten ontstaan als scoliose, bekkenpijn, knie-, heup-, nekklachten en hoofdpijn. Deze reflex ontstaat bij een trauma, dus als er plotseling iets gebeurd, als je een ongeluk krijgt of als je gevallen bent.

 

Kijk nu eens naar hoe je zelf vaak staat, zit of beweegt. Valt je iets op? In welke stress reflex zit jij vaak? Of is het een combinatie van twee of misschien alle drie, dat kan natuurlijk ook.