Manja Weijers

Pandiculations

In de voorgaande blogjes schreef ik al over somatics en de 3 stressreflexen, maar hoe nu verder? Wat kun je hiermee?

Als je weet in welke houding je vaak zit kun je natuurlijk er op gaan letten dat je minder vaak in die houding zit, of meer afwisselt van houding (dat is sowieso heel goed, wisselen van houding!). Maar vaak is die ene houding waar je altijd in zit zo ontzettend relaxt en kost je deze in eerste instantie geen energie. Elke andere houding kost je gewoon moeite. Dat is niet zo erg, elke onderbreking van een houding waar je lang in zit is goed, het is niet zo erg als je daarna weer in die houding komt. Beter iets dan niets toch?

Het zou natuurlijk veel fijner zijn als je vanzelf al in een ‘betere’ houding komt te zitten en staan. Maar ook dan geldt, altijd in de goede houding is ook niet goed, je lichaam houdt van beweging. Maar er is een manier om vanzelf beter te gaat zitten en dat is middels oefeningen en pandiculations.

Wat is een pandiculation? Je hebt vast wel eens een kat gezien die zichzelf uitstrekt, of als je net wakker wordt en je rekt je uit. Dat is een pandiculation. Je spant je spieren aan en langzaam laat je de spanning los en maak je de spier zo lang mogelijk. Dit is een excentrische verlenging van de spier. Omdat je dit met aandacht moet doen kan je brein daarna de spier meer ontspannen laten zijn. Een kat doet dat 40 keer op een dag.

 

Zelf kun je dit ook doen met elke spier die gespannen aanvoelt.

Oefening
Breng maar eens je rechter schouder naar je oren en laat ze weer los. Hoe voelt dat? Merk je verschil met links?
Breng nu eens heel langzaam je rechter schouder naar je oren en laat ze weer heel langzaam los. Wat merk je nu? Herhaal dit een aantal keer, kun je hem ook verder omhoog en naar beneden brengen?
Na een paar keer voel je na, waarschijnlijk merk je dat je nek veel langer is geworden en je spieren minder gespannen.

Bovenstaande oefening is een duidelijk voorbeeld van een pandiculation. Een erg simpele maar effectieve oefening. Zo kun je elke spier laten ontspannen.

En als al je spieren ontspannen zijn en in balans dan kom je vanzelf in een betere houding. Volg een van mijn nek & schouder workshops of maak een afspraak met een somatisch fysiotherapeut.