Manja Weijers

Pijn

Wat is pijn eigenlijk? En dan bedoel ik niet het nare gevoel dat het je geeft, maar wat is de functie van pijn? Pijn is niets meer dan een waarschuwingssignaal van je brein om je lichaam te beschermen.

Stel je stoot je teen, enorm snel gaat er dan een signaal naar je brein; ‘er is iets gebeurd met je grote teen’. Je brein besluit dan na het checken van allerlei andere zaken als, waar ben je, hoe voel je je, is dit al eens eerder gebeurd, of het pijn moet doen. Als je brein besluit dat het pijn doet, geeft dit voor jou aan dat je wat rustiger aan moet doen met je teen, zodat je hem niet gaat overbelasten. Hierdoor kan het lichaam je teen laten herstellen.

Pijn betekent dus niet dat er iets kapot is, pijn betekent; er kan mogelijk iets kapot zijn of gaan als je niet oppast. Aan de hand van de situatie en het voordeel (of nadeel) dat het je oplevert besluit het brein of je pijn voelt of niet. Zo zal een voetballer veel eerder pijn voelen dan een wielrenner. Een voetballer heeft er voordeel aan, de tegenpartij krijgt bijvoorbeeld een gele kaart. Een wielrenner verliest de wedstrijd als hij pijn voelt.

Bij chronische pijn is het brein een beetje in de war. Het brein geeft dan continue pijnsignalen af terwijl er niet zoveel aan de hand is (/hoeft te zijn). Zie het als een autoalarm dat afgaat als er een blaadje op de auto valt. Je brein probeert je te beschermen maar is overgevoelig geworden. En als je continue pijn voelt geeft dat best veel stress, je zit niet lekker in je vel. Dit heeft weer een negatief effect op je pijnwaarneming zodat je weer meer pijn voelt. Hoe je je voelt is dus erg belangrijk bij pijnverwerking.

Het kan ook zijn dat je lichaam niet in staat is de juiste spieren in te schakelen en het brein andere spieren inschakelt zodat ze continue onder spanning staan. Omdat je spieren niet in staat zijn op het juiste moment te reageren beschermt je brein je door een pijnsignaal af te geven.

Bovenstaande voorbeelden kunnen natuurlijk met elkaar verweven zijn. Maar wat kun je er zelf aan doen? In ieder geval zorgen dat je goed in je vel zit en je stressrespons vermindert (door bijvoorbeeld ademoefeningen, meditatie, buiten rustig wandelen, yoga, oefeningen, somatics, Feldenkrais, knutselen, boek lezen etc). Kijk wat jij leuk vind om te doen en ga dat doen. Zorg dat je je leven vol met leuke dingen stopt en laat alles wat je stress geeft of verdrietig en somber maakt even liggen. Kijk bijvoorbeeld geen drama films meer maar flauwe komedies. Verder kun je ervoor zorgen dat je spieren weer in balans komen doormiddel van oefeningen zoals beschreven in mijn boek, of die ik doe in mijn lessen en workshops. In de toekomst komen er ook filmpjes met oefeningen, dus hou mijn facebookpagina en deze website in de gaten! Of maak een afspraak met een somatisch fysiotherapeut.

Wil je meer info? Explain Pain/Begrijp de pijn van David Butler is een heel mooi boek waarin alles duidelijk uitgelegd wordt.