Manja Weijers

Rekken en strekken? Deel 1

Je hoort en ziet het overal, gespannen en verkorte spieren moet je rekken. Heb je last van je rug? Rek je psoas spier (diepe heupbuiger), rek je hamstrings (bovenbeen spieren aan de achterzijde). Maar is dit nu wel zo goed?

Een spier is nou eenmaal niet zomaar gespannen. Een spier doet dat zelf ook helemaal niet, je brein besluit of een spier aanspant of niet. En als je gespannen spieren hebt, denkt je lichaam blijkbaar dat dat nodig is om je goed te laten bewegen. Vaak gebeurt dit niet zomaar maar zie je het terugkomen in patronen. Bijvoorbeeld in de reflexpatronen die ik eerder heb besproken. Of in andere patronen die ontstaan zijn in je lichaam door het leven.

Er kunnen heel veel redenen zijn waarom een spier gespannen is. Wat vooral belangrijk is, is dat je beseft dat als er 1 spier gespannen is, er een andere spier niet goed zijn werk doet. Een spier werkt altijd samen met andere spieren. Een makkelijk voorbeeld van deze samenwerking zijn de biceps (bovenarmspier) en de triceps (bovenarm spier aan de achterzijde). Wil je je arm buigen, dan moet de biceps aanspannen maar de triceps moeten ontspannen, anders beweegt je arm niet.

Hetzelfde geld voor de quadriceps en hamstrings (bovenbeenspieren voor- en achterzijde). En voor elke andere spier in je lichaam.

Er kunnen enorm veel combinaties zijn, er zijn een aantal veel voorkomende combinaties, bijvoorbeeld:
– Als je billen tijdens het lopen niet snel genoeg aanspannen nemen de hamstrings dit over. De hamstrings zijn hier niet voor gemaakt en moeten dus harder werken dan ze kunnen, hierdoor gaan ze spanning vasthouden.
– Je nek/schouderspieren (bovenste deel van de trapezius) zijn gewend om snel aan te spannen, bijvoorbeeld als je het koud hebt, maar ook als je gestresst bent. Als deze spieren continue aangespannen zijn, vergeten de spieren rondom het schouderblad dat ze ook moeten werken, ze worden lui.
– Vaak zie je bovenstaand patroon terugkomen in combinatie met een gespannen of verkorte borstspier.

Maar er zijn ook veel combinaties die niet standaard zijn en dat is bij iedereen persoonlijk. Rek dus nooit zomaar een spier! Ga niet in een spier ‘hangen’, zeker niet als je geen idee hebt wat je aan het doen bent. Wat belangrijker is, breng je lichaam in balans is, beweeg met aandacht, zodat je lichaam zelf ook de balans kan terugvinden. Een manier om dit te doen zijn de pandiculations, zoals besproken in een vorige blog. Een andere manier is een sport of andere lichamelijke bezigheid doen waar je met elke spiergroep bezig bent, niet los maar als een geheel. Dit zie je terugkomen bij Feldenkrais oefeningen, yoga en in zekere zin ook bij pilates. Of maak een afspraak met een somatisch fysiotherapeut.

Hoe je ‘goed’ kunt rekken lees je in deel 2.