Manja Weijers

Rekken en strekken? Deel 2

Ik deel 1 heb ik aangegeven waar je niet zomaar een spier moet rekken. Toch gebeurt dit erg vaak in therapeutische oefeningen of in yoga. Wat kun je dan het beste doen? Of wat kun je zelf uberhaupt doen om spanning in een bepaalde spier te verminderen?

  • Ten eerste, mocht je tijdens, bijvoorbeeld een yogales, lang in een houding zitten waarbij veel rek op de spier komt, zorg dat je niet gaat hangen in de desbetreffende spier.
    • Hou altijd wat spanning op de spier, je zit dus niet in de maximale rek. Omdat je hierbij je best moet doen schakel je je brein in, waardoor je uiteindelijk minder spanning krijgt in je spier.
    • Of ontspan de spier volledig als je dit kunt, waardoor je meer in het bindweefsel bezig bent.
  • Hou je aandacht er altijd bij, bij elke (yoga)oefening die je doet. Wat voel je, voelt het fijn of is het een nare ervaring. Bij het laatste is er onderscheid tussen een stekende scheurende pijn of meer een rekkend gevoel. Het eerste is absoluut not done!
  • Ga opzoek met je aandacht naar wat je voelt, observeer het, zeg er hallo tegen, ga het gesprek met een open mind aan. Kun je met je aandacht je spier laten ontspannen?  Maak het warm, zacht, laat in je gedachte de zon erop schijnen of je favourite kleur.
    • Dit klinkt raar, maar het werkt, ik doe dit zeer regelmatig met mijn patiënten en cursisten.
  • Gebruik je adem, adem naar de spanning toe en kijk of je de spanning weer kunt uitademen.
    • Ook dit is lastig als je dat niet gewend bent, maar probeer het je voor te stellen. Het kost wat tijd.
  • Bij losse oefeningen zorg je dat je de spier die je moet verlengen eerst aanspant en daarna rustig op rek brengt, dit heet excentrisch verlengen en wordt gedaan bij pandiculations.
    • Een oefening als je rechter oor naar je rechter schouder brengen om je linker nekspier te rekken heeft niet zoveel zin. Wat je beter kunt doen, is heel langzaam je linker schouder omhoog richting je oor brengen, zodat je goed voelt dat je de linker nekspier aanspant en dan heel rustig helemaal weer naar beneden. Herhaal dit een aantal keer en je merkt dat er veel minder spanning is. Als je goed kijkt zie je dat de derde foto mijn linker kant iets lager ligt

Bovenstaande punten zijn lastig om te doen, verwacht ook niet dat je het in een keer lukt zonder hulp. Ga op onderzoek uit, kijk wat je kunt leren van je eigen lichaam, wat je kunt voelen en wat je ermee kunt doen.

Maar hoe zit het dan met die patronen en samenwerkende spieren?
Soms herstelt het patroon zich vanzelf als je de gespannen spier kunt laten ontspannen. Niet door te rekken, maar door met je aandacht aan de slag te gaan, door je brein te gebruiken. Merk je dat de spanning telkens terugkomt? Maak dan een afspraak met mij of zoek een somatisch fysiotherapeut die naar patronen en naar heel het lichaam kijkt, daar heb je op de lange duur veel meer aan dan een therapeut die heel lokaal behandelt.