Manja Weijers

Waarom vind ik de voeten zo belangrijk?

Voeten, waarom zijn ze zo ontzettend belangrijk?
Als je logisch nadenkt is het antwoord niet zo moeilijk, je loopt immer altijd op je voeten, ze zijn de basis van je hele lichaam. Als je voet niet zo lekker beweegt, betekent dat dat er ergens anders in je lichaam een structuur (spier, bot, bindweefsel) het moet opvangen.

Je voet bestaat uit 26 botten, 33 gewrichten, 107 ligamenten (banden) en 19 spieren! Er is dus enorm veel beweging mogelijk. Biomechanist Katy Bowman heeft het eens uitgerekend 8.68*10^36 bewegingen!!!! Kun je je dat voorstellen? Terwijl je je voeten altijd in schoenen hebt? Al die bewegingen worden dus enorm belemmerd en de spieren die zouden moeten werken bij het lopen kunnen hun werk niet doen. En het gemis van deze bewegingen moet dus worden opgevangen door de knieën, heupen, rug of nek.

Onze voeten spelen daarnaast een enorm belangrijke rol bij balans, looppatroon, zenuwgeleiding en zelf de bloedsomloop. Ons hart is de pomp, maar kan dat niet alleen, het aanspannen en ontspannen van spieren is even belangrijk om het bloed door het lichaam te krijgen in alle hoekjes en gaatjes. Dus als de spieren in onze voeten lui worden, betekent dat, dat het bloed niet goed verdeeld wordt in onze voeten, niet op de kleinste plekjes komt. Zo kom je in een vicieuze cirkel wat er uiteindelijk toe kan leiden dat je steeds minder balans hebt, koude voeten, pijnlijke voeten, minder goed kunt lopen en klachten krijgt verderop in het lichaam.

Door deze klachten krijgen ouderen vaak van die zware orthopedische schoenen, waarmee ze hun voeten nog minder kunnen bewegen en jongeren krijgen steunzolen om te zorgen dat de voet niet doorzakt (en dus ook minder beweegt). Maar een voet MOET bewegen, een voet MOET doorzakken tijdens het lopen, een voet is een soort springveer. Doordat de voet doorzakt en weer terugkomt in de oude vorm hoeven de spieren niet zo hard te werken en worden krachten en beweging doorgegeven.

Wat kun je zelf doen?
– Verleng je kuiten door regelmatig op hele platte schoenen te lopen, zonder hakje, of door de yin houding aan te nemen die je hier op de foto’s ziet. Krul je tenen om en breng je billen naar achteren, zover als voor jou gaat. Heb je veel ruimte over en voel je niks? Kom dan op je hakken zitten. Voel je nog steeds niks? Schuif je knieën naar voren. Blijf zo 3-5 minuten zitten. Het mag flink gevoelig zijn onder je voetzool, je bent bezig met je bindweefsel en dat kan een heel onaangenaam gevoel zijn. Als je uit de houding komt, ga dan even op je rug liggen en laat alles weer normaliseren.

– Loop eens wat vaker zonder schoenen en het liefst ook zonder sokken. Binnen in huis, maar ook buiten in het gras en door het zand. Laat je botjes weer vrij om te kunnen bewegen!
– Masseer je voeten, kneed ze, wring ze uit, beweeg je tenen!
– Pak een tennisbal en ga daar op staan (terwijl je je hak op de grond houdt), verplaats elke minuut de bal een klein stukje, totdat je heel je voorvoet gehad hebt. Je kunt ook een stap naar voren zetten, maar let erop dat je voet recht naar voren blijft wijzen en dat hij niet ‘inzakt’ of wegdraait.

 

Ik hoop dat ik je een beetje inzicht heb kunnen gegeven waarom voeten zo belangrijk zijn en waarom ik eigenlijk altijd mijn behandeling begin bij de voet. Heb je zelf pijn of klachten aan je voet(en)? Of wil je meer weten over oefeningen voor je voeten of barefoot schoenen? Maak dan vandaag nog een afspraak met mij!