Manja Weijers

Wat te doen aan lage rugpijn

 Lage rugpijn

Lage rugpijn, je hebt het vast wel een keer gehad. Het behoort tot een van de meest voorkomende vormen van pijn. 60- 90% van de Nederlanders krijgt ten minste één keer in zijn leven lage rugpijn. Meestal herstelt dit dan weer binnen 2 weken, soms blijft het nog weken lang zeuren. Dit is erg vervelend en heeft invloed op veel aspecten van je leven.

lage rugpijnUit onderzoek naar lage rugpijn is gebleken dat de hoeveelheid schade aan tussenwervelschijven en
zenuwen niet in relatie staat tot de hoeveelheid pijn die mensen ervaren. Velen van ons (zeker als je al wat ouder bent) hebben uitstulpende tussenwervelschijven of ‘geplette’ zenuwen. Toch heeft niet iedereen daar last van. Dat weefsels veranderen hoort bij het leven en is geen reden voor pijn. Wanneer er geen pijn is, ervaart het brein verandering in het weefsel niet als bedreigend.

Waarom hebben sommige mensen dan wel zoveel last?

Dat heeft met heel veel zaken te maken en de belangrijkste is eigenlijk: Hoe voel je je? Hoe sta je in het leven? Zoals in de blog over pijn al naar voren is gekomen, hoe positiever je bent, hoe beter je voelt, hoe minder pijn je hebt. Heb je veel stress? Heb je veel meegemaakt in je leven? Hoe zijn de mensen om je heen, hoe is je sociale controle? Maar het is ook belangrijk dat je lichaam zelf in staat is om oude patronen te verwerken, als dit niet lukt en het lichaam kan het niet meer ‘opvangen’ met spieren dan ontstaat er pijn.

Acute rugklachten (ook wel spit of lumbago),

zoals het ‘erin schieten’ bij een verkeerde beweging is een verkramping van de spieren van de lage rug. Dit kan zoveel pijn doen dat je niet meer kunt bewegen. Het is hierbij belangrijk dat je goed naar je lichaam luistert, neem rust en als de pijn wat geakt is ga je wandelen, telkens wat langer. Daarnaast kun je in bed ook rustige oefeningen doen om de spieren weer te laten ontspannen.

Lage rugpijn

Waarom dit gebeurt, dit ‘erin schieten’ is nog niet helemaal duidelijk. Het kan zijn dat er iets met de tussenwervel gebeurt. De tussenwervelschijf kan bijvoorbeeld een beetje scheuren, maar dit is nooit aangetoond. Het kan ook zijn dat je rugspieren te hard moeten werken door oude ingesleten patronen. Hierdoor hebben ze opeens geen controle en ‘zien’ geen andere optie dan verkrampen.

Aspecifieke rugklachten

geven een zeurend gevoel aan je rug, de pijn komt en gaat. Je weet niet zo goed wanneer het begonnen is. Het kan zijn dat het is ontstaan na een lumbago. Bij deze klacht is het heel erg belangrijk dat je goed in je vel zit, hoe beter jij je voelt, hoe minder kans je hebt dat je deze rugklacht krijgt. Maar ook hier kan het zijn dat je rugspieren wat verkrampt zijn doordat ze te hard moeten werken door verkeerde patronen. De juiste spieren spannen niet aan.

Maak afspraakWat kan ik doen?

We kunnen samen opzoek gaan naar de echte oorzaak. Hoe komt het dat je brein niet meer op tijd de juiste spieren kan aanspannen en geen andere optie meer ziet dan alles verkrampen en je te waarschuwen met pijn? Misschien is er een bilspier die veels te hard werkt, of zijn je voeten heel erg stijf. Het kan je bekken zijn, of juist je nek. Middels FOI, AiM en NKT gaan we op zoek naar de echte oorzaak.

Hoe verminder je zelf je rugklachten?

  • Ten eerste moet je je goed voelen, zorg voor weinig stress. Je leven is in balans en je bent blij met wat je doet, dit is erg belangrijk. Als er zaken zijn in je familie of werk waar je geen vat op hebt, kijk dan of je op een andere manier daarmee om kan gaan. Alles wat je positief kan maken maak je positief. Bijvoorbeeld, alleen maar grappige films zien, kleur in je leven brengen, geen nieuws kijken (is vaak negatief), komische boeken lezen, leuke muziek luisteren. etc etc.
  • Doe elke ochtend, of een paar keer in de week, somatische oefeningen uit de daily cat stretch serie van Thomas Hanna. Deze oefeningen kun je o.a. terugvinden in mijn boek. Het zijn hele rustige oefeningen om je rug weer in balans te brengen en oude ‘foute’ patronen dmv bewegen en aandacht te herstellen.
  • Maak een afspraak bij een somatisch fysiotherapeut (bij mij 😉 ), of FOI (functionele osteopathie en integratie) therapeut (ook bij mij 😉 ).
  • Wandel veel (op blote voeten, schoenen zonder verhoging).

 

 

Alle feiten zijn afkomstig van andere websites, ik weet alleen niet meer welke.