Manja Weijers

Half saddle pose

In mijn yin yoga les kwam de vraag of ik iets op mijn website kon zetten over ‘half saddle’ houding om thuis nog eens na te kijken.

Hoe moet tie ook alweer?
In de half saddle houding plaats je een voet naast je bil en het andere been blijft gestrekt. Je plaatst je handen achter je en langzaam wandel je naar achter en kom je op je onderarmen of zelfs helemaal tot lig op je rug. Als je nu merkt dat je rug gaat steken, til je billen even op en maak je rug lang. Deze houding hou je 3-5 minuten vast, terwijl je probeert te verzachten.

 

Het kan een erg intense houding zijn voor je heupbuigers en je voet. Maar ook voor je handen, schouders en nek als je jezelf omhoog moet houden, omdat je de ruimte nog niet hebt. Je kunt natuurlijk altijd wat kussens onder je plaatsen zodat je niet zoveel last hebt daarvan, maar dan mis je toch wat verdieping in je houding omdat je niet in de eindstand komt. In yin ga je opzoek naar het ongemak om zo de diepe fascia lagen te bereiken.

Let op!
Zorg ervoor dat je geen scherpe, stekende pijn in je knie voelt. Een rek aan de buitenzijde is ok, dan ben je met het bindweefsel bezig, maar in je knie is niet zo handig. Doordat je heupen misschien wat stijf zijn, gaat je lichaam de compensatie halen uit je knie, maar daar is de knie niet voor gemaakt. Dus geen scherpe en stekende pijn in de knie. Dan kom je iets uit de houding.

Waar is deze houding goed voor?
Je brengt hiermee het bindweefsel (of fascia) op rek. Bindweefsel bevat erg veel water en kan doordat je leeft ‘uitdrogen’ of ‘bevriezen’. Tijdens je leven maak je enorm veel mee, dit wordt allemaal opgeslagen in je lichaam, in je bindweefsel, in je spieren, in je brein. Zoals ik in mijn vorige blogs heb geschreven ga je daardoor ook anders bewegen, sommige spieren reageren minder goed dan andere. Het kan zijn dat je stijver wordt. Waar je stijver wordt is voor iedereen anders.
In de half saddle, pak je het bindweefsel aan van o.a. de heupbuigers en het bekken. De heupbuigers lopen vanaf je onderrug, door het bekkengebied en je lies, naar je bovenbeen. Ook het bindweefsel van je voet en enkel wordt hiermee op rek gebracht.
Emotioneel gezien staat het been voor krachtig en soepel door het leven gaan. Jij neemt de stappen die je wil nemen. Als je dat niet kunt doen door bijvoorbeeld angst voor de toekomst, of door wat andere van je vinden, kun je ook veel spanning opslaan in je heupgewricht. Je kunt de stappen letterlijk niet meer nemen. De voeten staan voor gronding, hoe gegrond ben jij? hoeveel energie heb je? Ben je zelfverzekerd?
En dan zijn er nog de meridianen. In de half saddle houding werk je met de maag en milt meridiaan, zachtheid en vertering. Kan en mag je genieten?

Op een rijtje:
– bindweefsel: enkel, knie, heup, bekken
– emotioneel: gronding, zet je de stappen die jij wil nemen?
– meridiaan: maag en milt. Kan en mag je genieten?

Ook een les volgen? Of behoefte aan een privé-les? Dat kan! Klik hier voor meer informatie