Manja Weijers

Weer beter bewegen

Men denkt altijd dat problemen bij lopen en het minder goed kunnen bewegen komt omdat je ouder wordt. Dit is echter niet het geval, het komt veel meer omdat je leven steeds meer eenzijdig wordt, je doet steeds minder, je bent minder actief. Daarnaast ervaren veel ouderen voetproblemen wat weer ervoor zorgt dat je minder balans hebt en dus minder goed kunt lopen.

Doordat we steeds minder bewegen, door alle technologie worden we zwakker en ontstaan er sneller problemen. Het feit dat je onzeker voelt bij het lopen komt niet omdat je ouder wordt, maar omdat je steeds minder loopt en beweegt. Je daagt jezelf niet meer uit.

dynamic aging

 

Op deze foto zie je Joyce, 80 jaar. Zou een operatie krijgen voor een nieuwe knie, had erg veel last van haar voeten en kon alleen op zooltjes in haar schoenen lopen. Althans voordat zij begon met de les van Kathy Bowman, Dynamic Aging. Nu heeft zij nergens meer last van. 

 

 

De angst om te vallen neemt daardoor ook steeds meer toe en je komt in een vicieuze cirkel. Als je bang bent om te vallen, zul je eerder vallen. Door je angst ga je anders bewegen, je neemt kortere stappen, je gaat langzamer lopen en je gaat meer schuifelen. Deze manier van lopen zorgt ervoor dat spieren juist harder moeten werken en dit kost je lichaam eigenlijk heel veel energie. Hierdoor gaat je bovenrug en je nek verkrampen, wat niet te goede komt van je soepele looppatroon. Zelfs je gezicht en je handen houden weer spanning vast. Dit zorgt er ook nog extra voor dat je niet zeker bent van jezelf en jezelf een beetje terugtrekt.

Doordat je kortere passen neemt en schuifelt, komen de gewrichten niet meer in hun eindstand en wordt je stijver. Je enkels worden stijf, dit betekent dat je knieën de souplesse moeten overnemen (maar dit kunnen ze niet). Je heupen worden stijver want de pas wordt korter en dit betekent dat je onderrug de beweging moet overnemen (maar daar is hij niet voor gemaakt). Zo kunnen er naast moeite hebben met lopen ook tal van andere klachten ontstaan.

In een normaal looppatroon gebruikt het lichaam de spieren niet zo erg veel. Er wordt meer gebruikt gemaakt van de elasticiteit van de spieren, dan van de kracht. Het achterste been staat zo ver naar achteren dat het als een elastiekje terug schiet naar voren bij het maken van een pas. Wordt je paslengte kleiner, komt er minder spanning op de spieren en schiet het been minder ver naar voren. Hierdoor moeten spieren harder werken.

Tijdens de Fysio flowles, gaan we met het volgende aan de slag. Weer mobieler te worden, zekerder van jezelf worden, minder angst om te vallen en daardoor weer beter bewegen! Meer informatie over de les vind je hier.