Manja Weijers

Hoeveel beweeg jij?

Of eigenlijk hoeveel zit jij? Ga het eens voor jezelf na! In de huidige maatschappij zitten we enorm veel. Nou is zitten op zich niet zo heel erg, maar we zitten erg veel en altijd hetzelfde. Je eet je ontbijt, zittend aan tafel, of zittend in de auto, of zittend in de trein. Je gaat naar je werk, de meeste doen dit ook zittend. Als je een kantoor baan hebt zit je ook heel de dag, je luncht zittend, terug naar huis zit je ook (als je dit ook op de heenweg deed). Dan eet je je avondeten, zittend en ga je tv kijken of wat lezen, zittend. We zitten gemiddeld 8,7 uur per dag! Zoveel zitten is slecht voor de bloedvaten en voor de glucosehuishouding. En hoe langer we zitten, hoe groter de kans op bijvoorbeeld obesitas, diabetes, hartkwalen en hoge bloeddruk. Meer bewegen is erg belangrijk!

meer bewegen meer bewegen

Uit de Volkskrant, januari 2017

We zitten dus enorm veel en lang, maar je hoeft niet altijd te zitten. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om fietsend of lopend naar je werk of de winkel te gaan in plaats met de auto waarin je zit. Je kunt ook je auto wat verder weg parkeren en stuk lopen. Of een sta-tafel gebruiken op je werk en de trap pakken ipv de lift. Je kunt staand eten, maar ook een wandeling maken in je lunch pauze of na het avondeten. Het is belangrijk om elk half uur even te bewegen, al is het maar opstaan vanuit de stoel en weer gaan zitten.

Naast dat we veel zitten is onze zithouding ook nog eens altijd hetzelfde, een scherpe hoek van 90 graden in de heupen en knieën. Verder dan die 90 graden komen je knieën eigenlijk niet en daarmee bedoel ik, je trekt je knieën bijna nooit verder omhoog. Terwijl je die mogelijk wel hebt of had.

Soepel blijven

Wil je soepel bewegen dan is het van belang om minder te zitten en minder in dezelfde houding te zitten. Om soepel te blijven bewegen is het belangrijk om de gehele bewegingsruimte in je heup te behouden, dus dat je ook in de eindstand komt. Je hebt bv de mogelijkheid om je knie helemaal naar je borst te brengen, zodat de heup helemaal gebogen is. 

meer bewegen

Terwijl ik dit type zit ik ook aan tafel, maar ondertussen heb ik mijn benen al tig ik veranderd. Van gewoon zitten, naar kleermakerszit op de stoel en nu heb ik een voet op de zitten geplaatst en andere been ligt in kleermakers zit. Er zijn heel veel manieren om te zitten, hierboven een collega met allemaal mogelijkheden. Kijk eens of jij dit ook kunt en probeer dit eens wat vaker toe te passen terwijl je zit.

Merk je bij jezelf dat je heupen veel te stijf zijn om op deze manieren te zitten? Volg dan eens een yin yogales! Zelf geef ik elke maandag les bij Heart yoga in Utrecht. Meer bewegen kun je ook met yin yoga. Ondanks dat je bij yin lang in een houding zit, is het toch een mooie manier om het lichaam soepel te houden en de energie te laten stromen door het lichaam.