Manja Weijers

Nekklachten en schouderklachten (KANS)

Nekklachten en schouderklachten (KANS)

Zo’n stijf, zeurend, vermoeid gevoel aan je nek en/of schouders. Herken je dat? Heel veel mensen hebben hier last van. Soms blijft de pijn alleen bij je nek, schouders of tussen je schouderbladen. Maar het kan ook zijn dat er uitstraling is naar je hoofd of in je arm.

nekklachten en schouderklachten

De klachten worden ook wel KANS klachten genoemd wat staat voor Klachten aan de Arm Nek en/of Schouders. Uit onderzoek blijkt dat 25% van de werkende mensen wel eens te maken krijgt met deze aandoening. KANS klachten beginnen vaak sluipend en ze worden langzaam erger als er niets gedaan wordt aan de oorzaak.

Specifiek en Aspecifiek

Deze klachten kunnen worden onderverdeeld in 2 categorieën. Aspecifieke nekpijn en schouderpijn en klachten die ontstaan na een ongeluk of een andere specifieke oorzaak. Specifieke klachten kunnen bevestigd worden door bijvoorbeeld röntgenfoto’s of een MRI-scan. De aspecifieke nekklachten en schouderklachten komen het vaakst voor. Deze ontstaan doordat je te vaak en te lang in dezelfde houding zit of een verkeerde houding hebt waardoor je spieren overbelast raken. Bijvoorbeeld lang achter de computer zitten, lopende band werk of bovenhands schilderen. Het kan ook zijn dat je stress ervaart, dat je het gevoel hebt een zware last te moeten dragen op je schouders waardoor je gewoon niet goed in je vel zit.

Bij specifieke klachten is er dus een duidelijke oorzaak vastgesteld. Denk daarbij aan: tenniselleboog, thoracaal outlet syndroom (TOS), artrose van de nek, vernauwing van het wervelkanaal (stenose) of een hernia.

Wanneer heb je een hoger risico op deze klachten?

De belangrijkste factor is je stressrespons. Als je veel stress ervaart, of eigenlijk niet goed om kunt gaan met de stress in je leven, heb je eerder last van spanning in je spieren. Hierdoor kan je brein niet meer op tijd de juiste spieren aanspannen en geeft het pijnsignalen. Misschien doe je werk dat je niet leuk vind, of heb je een baas die niet naar je luistert. Of is iemand in je naaste omgeving erg ziek waardoor je je zorgen maakt.

Verder speelt er mee of je gezond leeft, gezond eet en voldoende beweegt. Voldoende bewegen is niet 2 keer per week naar de sportschool. Maar heeft ook veel te maken hoeveel je per dag beweegt. Eigenlijk moet je elk uur even opstaan van je stoel. Ook is het beter om de trap te nemen ipv de lift en met de fiets naar je werk ipv de auto of OV. Schrijf eens op hoeveel minuten jij beweegt op een dag.

Wat je doet op een dag is dus een erg bepalende factor of je klachten krijgt. Zit je heel dag? Maak je heel de dag dezelfde bewegingen? Is je hoofd altijd in dezelfde positie gedraaid. Misschien zit je bij een raam en kijk je altijd naar buiten, of zit je leukste collega links naast je zodat je altijd naar links gedraaid zit.

Wat kunnen oorzaken zijn van deze klachten?

Hierboven staat al waarom je klachten kunt krijgen. Maar wat is het dan eigenlijk dat pijn doet? Klachten kunnen afkomstig zijn van verschillende weefsels in je nek en schouders. Bijvoorbeeld de zenuwstructuren, het ruggenmerg, pezen, tussenwervelschijven, maar vooral je nek- en schouderspieren. Het brein geeft pijnsignalen wanneer deze weefsels te hard moeten werken, geïrriteerd en/of ontstoken zijn.

Het kan zijn dat de spieren zo hard werken dat je brein geen andere oplossing meer weet dan ze ‘gewoon vast te zetten’. Je kunt dan bijvoorbeeld niet meer goed om je heen kijken, of je arm omhoog brengen. Bewegen voelt niet meer soepel en je voelt je stijf en je zit daardoor minder goed in je vel. Hierdoor kom je eigenlijk in een vicieuze cirkel. De kunst is om hier weer uit te komen.

Acuut vs. chronisch

Naast specifiek en a-specifiek, wordt er onderscheid gemaakt tussen acute en chronische nekpijn en schouderpijn. Acute klachten duren korter dan 6 weken. Wanneer deze klachten langer aanhouden dan 6 maanden wordt er van chronische pijn gesproken. Dit betekent niet dat je dan ben uitbehandeld. Maar het is wel zo dat je brein dan anders reageert op pijnprikkels. Zie het als een auto waar een blaadje op valt en het alarm gaat af. Je staat te scherp afgesteld. Hier heb ik eerder over geschreven: KLIK.

Na 6 weken is elk weefsel in principe hersteld. Als een cel of structuur kapot gaat dan heeft maak afspraakhet lichaam 6 weken nodig om dat weer te maken. Acute klachten gaan daarom vaak ook snel weer over. Is er iets in het lichaam of het brein wat herstel niet mogelijk maakt of vertraagd kom je in een sub-acute fase.
Na 6 maanden is elke cel weer hersteld, maar het kan zijn dat het brein dus nog steeds denkt dat er iets ergs aan de hand is. Het kan ook zijn dat het brein om een andere manier niet in staat is om de juiste spieren aan te sturen waardoor je pijn waarneemt. Het zoeken naar die oorzaak vind ik erg leuk om te doen. Waarom heb je nog steeds pijn?

Wat kan ik voor je doen?

Doormiddel van NKT gaan we samen op zoek naar de oorzaak van je klacht. Welke spier kan het brein niet meer aansturen en waarom is dat. Vaak is het zo dat er een of meerdere spieren veels te hard werken en andere veels te weinig. Het kan ook zijn dat een litteken (hoe oud dan ook) het signaal van het brein verstoord, of misschien verstoren de gewrichtsbanden de aansturing.  Als je er achterkomt wat de echte oorzaak is van je klacht kun je dat verhelpen door hetgeen wat te hard werkt te laten ontspannen en de spieren die te weinig doen activeren. Als er veel stress in het spel is werkt Mobilizing Awarenes® (MA) vaak goed, je wordt je bewust van aan en ontspanning van het lichaam en leert beter om te gaan met stress.

Het uiteindelijke doel van NKT en MA is dat de disbalans langzaam verdwijnt en de weefsels geleidelijk herstellen. De pijn neemt af en de spier en functie neemt toe, je beweegt weer soepel en vrij!

mobilizing awareness behandeling

Wat kun je zelf doen?

Zorg ervoor dat je niet te heftig reageert op stress, blijf rustig en zoek de ontspanning. Daarnaast is het belangrijk dat je voldoende beweegt en niet te lang in dezelfde houding blijft zitten. Zorg dat je goed in je vel zit!Maak afspraak

Bij mijn behandeling komen altijd 6 thema’s aan bod. Je klacht, je houding, je adem, je stressrespons, je pijn en je leven. Alle 6 zijn van invloed of je klachten ervaart of niet. Hoe beter jij in je vel zit hoe minder kans op klachten. Je brein wordt niet meer afgeleid en kan doen wat hij moet doen, het lichaam aansturen.

Wil je zelf aan de slag? Schaf dan mijn online programma Soepele Schouders aan. Hier komen alle thema’s (en meer) aan bod. Klik op onderstaande foto voor meer informatie om weer beter te bewegen met nekklachten en/of schouderklachten.

 

soepele schouders