Manja Weijers

Rotator cuff tendinopathie

soepele schouders

Rotator cuff tendinopathie

Heb je last van je schouder bij het bewegen van je arm? Bijvoorbeeld je haren wassen, een jas aantrekken of iets uit een kastje pakken? Het kan zomaar zijn dat je last hebt van een ‘rotator cuff tendinopathie’. Een moeilijk woord, maar er is eigenlijk geen goede vertaling voor rotator cuff, misschien rotatorenmanchet maar dat is ook weer zo’n heel mond vol. Het staat in ieder geval voor een peesirritatie van de stabiliteitsspieren van de schouder. Deze irritatie kan ook een ontsteking zijn, dan wordt het een tendinitis genoemd. Regelmatig is er een specifieke spier aangedaan, bijvoorbeeld de supraspinatus. Dan wordt het supraspinatus tendinopathie genoemd. Wat het allemaal betekent, dat lees je hieronder.

rotator cuff tendinopathie

Een Rotator Cuff Tendinopathie is een erg vervelende en pijnlijke blessure. De klachten ontstaan vooral als je bijvoorbeeld een draaibeweging maakt met je arm, een jas aantrekken, autorijden of je portemonnee uit je achterzak pakken. Ook bovenhoofdse activiteiten zijn erg lastig. Schilderen, iets uit een kastje pakken, trui uitrekken of zelfs je haren wassen.

afspraak maken

Wat is een rotator cuff tendinopathie?

rotator cuff

Links zie je de schouder vanaf de achterkant. Rechts vanaf de voorkant (de borstkas is hierbij weggelaten)

De rotator cuff is zijn vier spieren die langs het schouderblad lopen en aanhechten op de kop van bovenarm. Deze spieren zorgen ervoor dat de kop mooi in de kom ligt. En vergroten zo de stabiliteit van het schoudergewricht. De rotator cuff bestaat uit: supraspinatus, infraspinatus, subscapularis en de teres minor.

Wanneer deze spieren aanspannen, komt er spanning op de pezen te staan. Als er een disbalans is in aanspanning, bijvoorbeeld een spier van de rotator cuff spant meer aan dan de ander, dan komt de pees van deze spier (continue) onder spanning te staan, hierdoor kan hij gaan irriteren. Zoals op het eerste plaatje zichtbaar is. Een rotator cuff tendinopathie is dus een overbelasting van één of meerdere pezen van deze vier spieren.

Deze overbelasting kan er uiteindelijk voor zorgen dat er kleine scheurtjes in de pezen komen waardoor er een ontsteking ontstaat. Deze ontsteking is een reactie van het lichaam om ervoor te zorgen dat de pees weer gemaakt wordt. Blijf je echter bewegen met een verkeerde aansturing kunnen de pezen nooit helen en blijf je maar in het ontstekingsproces. Normaal gesproken duurt een ontsteking 4-6 weken. Alle cellen in je lichaam zijn dan weer geheeld. Blijf je de aangedane pees irriteren kan het een stuk langer duren. Daarom werkt een spuit vaak niet, je hebt de oorzaak niet weggenomen, je beweegt nog steeds hetzelfde. Deze aandoening kan op elke leeftijd ontstaan, maar komt vaak voor tussen het 40ste en het 60ste levensjaar. Deze blessure komt vaak voor in combinatie met schouder impingement of subacromiale bursitis (slijmbeursontsteking).

Hoe ontstaat deze aandoening:

Bijdragende factoren in het oplopen van irritatie van de rotator cuff kunnen zijn:

  • Verkeerde aansturing van spieren waardoor de spieren niet meer in staat zijn het schoudergewricht goed te stabiliseren, bijvoorbeeld door schouderblad dyskinesie.
  • Slappe banden, waardoor de schouder erg afhankelijk is van de spieren voor stabiliteit
  • Verkeerde of onvolledige revalidatie na eerder schouderletsel.
  • Gewrichtstijfheid van de schouder, nek of bovenrug.
  • Algemene nek- en schouderklachten.
  • Slechte houding (zit maar eens voorovergebogen en breng dan je arm omhoog of probeer je jas aan te trekken, doe hetzelfde met rechte rug, voel je verschil?)

Ik vond dit plaatje op google en hoop dat de eigenaar het niet erg vind dat ik het gebruik. Maar hier is heel goed zichtbaar wat een gebogen rug doet met je arm omhoog brengen.

Wat zijn de symptomen voor het ontstaan van een rotator cuff tendinopathie?

Vaak ontstaat de klacht geleidelijk aan. Er is een een scherpe, stekende pijn in de schouder bij bepaalde bewegingen. Soms straalt de pijn uit naar de of nek, schouderblad, bovenrug of bovenarm.

Het kan zijn dat je er bijna geen last van hebt. Je schouder voelt stijf maar als je teveel doet gaat het toch wel pijn doen. Als je een goede warming up hebt gedaan gaat het weer een stuk beter. Bij ernstige of chronische rotator cuff tendinopathie kan de pijn ervoor zorgen dat je in het dagelijks leven erg beperkt bent. Je hebt minder kracht en zelfs ‘s nachts pijn, je kunt niet meer op die zijde liggen.

Hoe weet je of jij dit hebt?

Er zijn een aantal testen die aantonen of je irritatie hebt aan een van deze spieren. Wil je het zeker weten kun je een RX scan, ultrasound scan of een MRI scan laten maken. Soms is het fijn of handig om te weten, maar het is niet persee nodig.

Wat kun je zelf doen?

Er zijn een paar dingen die je sowieso al zelf kunt doen:

  • Zorg dat je schouderblad goed beweegt. Zoals in het blog over schouderblad dyskinesie wordt besproken kan dit een oorzaak zijn van irritatie van de rotator cuff spieren.
  • Let op je houding, een voorovergebogen houding heeft veel minder ruimte in het schoudergewricht.
  • Zorg dat je niet te lang in dezelfde houding zit of dezelfde bewegingen maakt met je arm om overbelasting te voorkomen.
  • Ontspannen is erg belangrijk. Stress zorgt ervoor dat je meer pijn hebt. Zie mijn blogs over pijn 1 en pijn 2.
  • In mijn online programma over Soepele Schouders leer je hoe je je schouder gezond kunt houden en weer beter laat bewegen, KLIK.

Wat kan ik voor je doen?

Samen kunnen we op zoek naar de spieren die aangedaan zijn en waar je zoveel Maak afspraaklast van hebt. En we gaan op zoek naar de echte oorzaak. Waarom is die disbalans er überhaupt gekomen? Misschien zijn er nog meer spieren die niet goed werken. We kijken naar de bewegingen die je schouder maakt en je houding.

De focus van ligt op het terugkrijgen van de balans, zodat elke spier doet wat hij moet doen. Ik maak gebruik van NKT, AiM, FOIMA en oefentherapie. Onze samenwerking is daarbij erg belangrijk, zodat je weer beter gaat bewegen!

 

soepele schouders