Manja Weijers

Slijmbeursontsteking van de schouder

soepele schouders

Slijmbeursontsteking van de schouder

Heb je last van pijn op je schouder? Aan de top, voorkant, achterkant en buitenkant van de schouder? Wordt het ‘s nachts erger en kun je er niet van slapen? Misschien heb je wel last van een slijmbeursontsteking (ook bekend als Bursitis subacromialis).

slijmbeursontsteking

Anatomie van de schouder

Het schoudergewricht bestaat uit de kop van de bovenarm, die een ronde vorm heeft, als een bal en een kom, een uitsteeksel van het schouderblad, het acromion. Tussen de kop en de kom ligt een slijmbeurs. Deze wordt bursa subacromiale genoemd. Bursa is slijmbeurs en subacromiale betekent onder het acromion. De bursa zorgt ervoor dat de schouder soepel kan bewegen en niet rechtsstreeks tegen het bot van het acromion aankomt. De ruimte tussen de kop van de schouder en het acromion is erg klein, er loopt ook nog een pees doorheen van de supraspinatus pees, een spier die bij de rotator cuff hoort.

Wat is een slijmbeursontsteking van de schouder?

De naam zegt het al. Een ontsteking van de slijmbeurs (bursitis). De bursa is een klein zakje gevuld met vloeistof, als deze continue geïrriteerd wordt, bijvoorbeeld bij scapula dyskinesie, dan kan hij een beetje kapot gaan. Het lichaam maakt dit en er ontstaat een ontsteking. In het eerste geval is een ontsteking altijd een goed teken, het lichaam is iets aan het herstellen. Maar, het is iets aan het herstellen wat niet kapot had mogen gaan. Blijf je in een verkeerd bewegingspatroon bewegen dan kan het lichaam de slijmbeurs niet helemaal laten herstellen en blijft de ontsteking actief. Normaal is weefsel binnen 4-6 weken weer hersteld.

Symptomen van een slijmbeursontsteking van de schouder

slijmbeursontstekingAls je een bursitis subacromialis hebt ervaar je pijn op de top, voorkant, achterkant en buitenkant van de schouder. Deze pijn kan ook uitstralen tot de elleboog. Het wordt vaak beschreven als een felle, scherpe pijn. De spieren kunnen wat minder sterk zijn en het bewegen van de arm omhoog is erg gevoelig. Er is een ‘painfull arc’, het eerste stuk gaat goed, dan doet het pijn en het laatste stukje is weer pijnvrij. Soms kan het ook alleen blijven bij stijfheid en lichte pijn in de schouder die toeneemt tijdens de rust na een activiteit. Activiteiten die pijn veroorzaken zijn: tillen, duwen, overmatig liggen (zijlig), bovenhandse activiteiten, draaien van de schouder etc.

Wat zijn de oorzaken?

Een slijmbeursontsteking ontstaat meestal door herhaalde of langdurige bewegingen die de bursa belasten. De rotator cuff spieren zijn betrokken bij elke beweging van de schouder. Als deze niet goed werken dan beweegt de schouder niet goed en raakt de bursa geïrriteerd. Ook de beweging van het schouderblad is heel erg belangrijk, als het schouderblad niet goed meebeweegt raakt de bursa ook geïrriteerd. In sommige gevallen kan dit letsel acuut optreden, na bijvoorbeeld een val op de arm.

Bij sporten waarbij de arm veel wordt belast (bijv. zwemmen en tennis) komt deze aandoening vaker voor. Of als je een tijdje bovenhoofds werk verricht zoals het plafond schilderen of het dak schoonmaken. Ook kan een afwijkende stand van de botstukken zorgen voor meer druk op de slijmbeurs.

Welke factoren zijn nog meer van invloed?

Er zijn verschillende factoren die een rol spelen voor het ontwikkelen van deze blessure. Hieronder een lijstje met een aantal facturen. In mijn online schouder workshop Soepele Schouders komt eigenlijk alles direct of indirect aan bod, behalve botafwijkingen, want daar kun je niks aan doen.

  • Schouderinstabiliteit,
  • Botafwijkingen,
  • Slechte houding,
  • Slechte training,
  • Onvolledig herstel,
  • Spierdisbalans,
  • Slechte techniek.

afspraak maken

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Een fysiotherapeut kan geen diagnose stellen. Dat kan alleen een arts, dmv een MRI scan, echografie of een CT scan. Een fysiotherapeut kan wel een aantal testen doen om te bepalen of de slijmbeurs mogelijk betrokken is bij de klacht.

Wat kun je zelf doen?

Aan de ene kant is het belangrijk dat je je arm rust gunt. Laat het lichaam zichzelf herstellen. Blijf je schouder niet overbelasten. Verder is het belangrijk dat het schouderblad goed beweegt. Wordt je bewust van je schouderblad en laat het meebewegen als je je arm optilt. Je zou ontstekingsremmend eten kunnen eten zoals knoflook, ui en het kruid geelwortel (kurkuma). Mijn online programma Soepele Schouders staat vol met oefeningen om weer te herstellen.

Wat kan ik doen?

Samen gaan we op zoek naar de echte oorzaak van de klacht. Dat betekent vaak het herstel in Maak afspraakspieraansturing. zodat de slijmbeurs niet meer geïrriteerd wordt en kan herstellen. Heel soms, ik ben daar absoluut geen voorstander van, is het nodig om een ontstekingsremmer ingespoten te krijgen. De slijmbeurs krijgt op die manier wat rust. Ik ben hier geen voorstander van omdat dit ten eerste niet de oorzaak wegneemt, er is een reden waarom de slijmbeurs ontstoken raakt. Ten tweede maakt het alles weker in de schouder en dus gevoeliger voor klachten. Maar heel soms, geeft het net dat beetje rust wat het lichaam nodig heeft om te herstellen, het is de laatste uitweg zeg maar. NKT, FOI en MA werken voor mij en mijn patiënten erg goed om weer soepel en vrij te bewegen.

 

soepele schouders