Manja Weijers

Schouder instabiliteit

soepele schouders

Schouder instabiliteit

Vind je het lastig om je arm omhoog te brengen omdat je het gevoel hebt dat er dan iets mis gaat? Heb je het gevoel dat je schouder uit de kom gaat? Dit kan komen door een schouder instabiliteit. Doordat de spieren en het kapsel hun werk niet doen krijg je een subluxatie van het schoudergewricht, waarbij de kop van de arm een beetje voor de kom komt te liggen. Dit gebeurt vooral als je iets bovenhands doet.

schouder instabiliteit

Wat is schouderinstabiliteit?

schouderkapselBij schouderinstabiliteit is het kapsel om de schouder slap en zwak. Het kapsel bestaat uit bindweefsel en verbind de kop met de kom. Als dit er maar een beetje slap bij hangt heeft de kop teveel speling en kan het bij bepaalde bewegingen (bijna) uit de kom gaan. Dit is zeker het geval als de spieren het slappe bindweefsel niet opvangen.

 

Het schoudergewricht bestaat uit de kop van de bovenarm die onder de kom hangt. De kom is een uitsteeksel van het schouderblad. Om de kop zit het kapsel (wit op de het plaatje hiernaast).

rotator cuffHieromheen liggen de spieren van de rotator cuff. Deze spieren zorgen ervoor dat de kop nog beter in de kom hangt. Bij instabiliteit van de schouder werken deze spieren niet goed genoeg om de schouder te stabiliseren.

 

Traumatische instabiliteit van de schouder

Bij een traumatische instabiliteit van de schouder is er een (sub)luxatie (bijna-uit de kom) van de kop door bijvoorbeeld een ongeval. Dit kan zijn een val, ongeluk of zoals je bij pitchers in het honkbal ziet te vaak extreme bewegingen met de arm. Maar ook zwemmers en tennissers kunnen hier last van hebben.
bal gooien

Wat kun je zelf doen?

schouder instabiliteitAls je deze klacht hebt, is het handig om een afspraak te maken zodat je de juiste spieren kunt leren aanspannen. Waarschijnlijk is er een disbalans en de kans is groot als je zelf aan de slag gaat zonder de nodige achtergrond informatie dat je andere klachten krijgt zoals schouderblad dyskinesie, impingement klachten, slijmbeursontsteking, of rotator cuff problemen. Echter bewust worden van je klacht en niet belastende bewegingen kun je altijd doen, hier is mijn online programma Soepele Schouders uitermate geschikt voor. Rustige yogalessen kunnen natuurlijk ook altijd, maar let wel op dat je klacht niet erger wordt. Bewegingen die de klacht doet toenemen moet je vermijden, dus niet gooien, zwemmen, bench press of andere oefeningen met gewichten. Zeker na een trauma of incident is het belangrijk dat de schouder de tijd krijgt om te herstellen.

scoliosisHet negeren van symptomen/klachten kan er voor zorgen dat het probleem chronisch wordt. Het is belangrijk dat je er dus niet te lang mee blijft lopen. Het kan tal van andere klachten veroorzaken. Bijvoorbeeld een scoliose, omdat je je arm niet goed durft te belasten, vermijd je de arm en ga je een beetje scheef lopen. Blijf je in dit patroon, wordt het alleen maar erger.

 

Wat kan ik voor je doen?

Samen gaan we aan de slag met het herstel in spieraansturing. Zodat je schouder zijn stabiliteit terugkrijgt. In eerste instantie zijn dit met kleine oefeningen, heel subtiel, alleen het activeren van de juiste spieren. En dat wordt steeds meer uitgebreid om weer volledig te kunnen vertrouwen op je schouder. Ook gaan we kijken wat voor invloed deze klacht heeft gehad op de rest van je lichaam en wordt dat gelijk meegenomen in het herstel. AiMNKT, FOI en MA werken voor mij en mijn patiënten erg goed om weer soepel en vrij te bewegen.

 

afspraak maken