Manja Weijers

Tips voor soepele schouders

Nek en schouderklachten. Ze komen zo ontzettend vaak voor, ik zie ze voortduren in mijn praktijk. Iedereen wilt soepele schouders en een lekker losse nek. Wat mij opvalt is dat deze klacht veel meer inhoudt dan alleen een klacht. Er zit bijna altijd meer achter. Hoe ga je bijvoorbeeld om met stress? Op wat voor manier adem je? Weet je wat pijn is? Hoe bewust ben je van je lichaam. Allemaal zaken die erg belangrijk zijn bij het ontwikkelen van (nek en schouder) klachten.

Soepele schouders

Yoga

Ook tijdens mijn yogalessen heeft bijna iedereen wel eens last van zijn nek of schouders. Omdat ik het zo vaak tegen kwam heb ik een workshop ontwikkeld die deze klacht vanuit verschillende invalshoeken bekijkt. Deze workshop wordt erg succesvol ontvangen en geef ik door heel het land.

Puzzelstukjes

Bij deze workshops, behandelingen en lessen komen eigenlijk altijd 6 thema’s aan bod, 6 puzzelstukjes.

  1. je anatomie; hoe bewegen de schouder en de nek?
  2. je pijn; wat is pijn, hoe ga je om met pijn?
  3. je houding; wat voor invloed heeft je houding, wat kun je er zelf makkelijk en snel aan doen?
  4. je adem; wat is de invloed van je ademhaling op je klacht?
  5. je stressrespons; hoe reageer je op stress?
  6. je leven; hoe sta je in het leven, volg je je hart?

Wat kun jij doen voor soepele schouders?

Bovenstaande puzzelstukjes kun je voor jezelf eens bekijken. Wat weet je van deze onderwerpen en wat kun je zelf nu al doen? Verder zijn er een aantal simpele oefeningen die ik iedereen meegeef, ook mijn patienten. Een daarvan is je manier van ademen. Iedereen met nek en schouderklachten ademt verkeerd. Door naar je flanken te ademen en tussen je schouderbladen, krijg je ruimte in je borstkas, verbetert je houding, voel je je beter en krijg je meer energie. Ben je benieuwd hoe je deze oefening uitvoert? En wil je meer uitleg over deze puzzelstukjes? Vraag dan de gratis oefeningen aan en ontvang ze via je mail