Manja Weijers

Beweeg beter week 3

In januari gaf ik op facebook elke dag een tip om beter te bewegen. Hieronder staan de foto’s met tekst en uitleg over Beweeg beter week 3. Ook staan er linkjes naar facebook live video’s met extra uitleg over het onderwerp. Week 1 vind je hier, week 2 hier.

Dag 15

Drink elk uur een glas water.
Wil je soepel in je vel zitten dan is het erg belangrijk dat je voldoende water drinkt. Je houdt hiermee je bindweefsel lekker sappig waardoor je je minder stijf voelt.

Dag 16

Hoe snel adem jij?
Veel mensen ademen veel te snel. Als je gewoon zin en niks doet heb je aan 6-8 ademhalingen (in-uit samen) meer dan voldoende. Adem je sneller terwijl je niks aan het doen bent? Dan denk je lichaam dat je aan het sporten bent en word er adrenaline/ cortisol afgegeven. Doe je dit dag in – dag uit, dan denkt je lichaam dus dat je ALTIJD aan het sporten bent. Dit zorgt voor een onrustig gevoel, irritatie, verhoogde bloeddruk, hoofdpijn, veel spanning in het lichaam etc etc. Rustig ademen is dus erg belangrijk.

Adem je rustig, dan voel je je meer ontspannen, zit je beter in je vel en beweeg je beter!
Link naar facebook video

Dag 17

Trek je schoenen uit op je werk
Ik heb al eerder vermeld dat je voeten lekker de ruimte nodig hebben. Stijve voeten kunnen klachten in je lichaam veroorzaken. Dus trek daarom niet alleen je schoenen thuis uit, maar doe het ook eens op je werk!!! Misschien een beetje raar? Wel erg goed voor je

Beweeg beter week 3

Dag 18

Ontspan je gezicht, ook de ruimte tussen je wenkbrauwen

Kijk eens heel boos. Breng nu je aandacht naar je buik en bekkenbodem. Kijk weer heel boos, voel je dat je buik ook een beetje aanspant, zelfs je bekkenbodem doet mee.

Heb je altijd spanning in je gezicht, rondom je ogen of mond, dan heb je automatisch ook spanning in je buik en bekkenbodem. Door het bindweefsel dat elk deel met elkaar verbind (net zoals je huid) heeft spanning ergens in je lichaam, direct gevolg op andere plekken. Ontspan dus je gezicht en je lichaam zal ook meer ontspannen.

Dag 19

Sta elk half uur even op uit je stoel
Uit onderzoek bij mensen die een kantoorbaan hebben blijkt dat elk half uur even opstaan klachten aan nek, schouders en rug verminderd. De mensen die dit niet deden hadden allemaal last. Sta je elk half uur even op, dan verminder je klachten en beweeg je beter!

Dag 20

Doe lopend je boodschappen en draag je tas in je armen
Lopen is goed voor je. Maar zware dingen dragen ook. Je traint je spieren en je botten. Het lichaam moet zich continue aanpassen. Dus draag je boodschappen tas eens op de verschillende manieren zoals je op de plaatjes ziet.

*plaatjes komen uit het boek Move your DNA van Katy Bowman

Dag 21

Maak met een tennisbal je voetzool los
Weer een voor je voeten! Zoals je merkt ben ik fan van voeten om beter te bewegen. Voeten worden vaak vergeten en zijn enorm belangrijk want je staat er de hele dag op! Dus maak ze lekker los met een tennisbal. Leg de tennisbal onder je eettafel, dan kun je dat gewoon doen terwijl je aan het eten bent.