Manja Weijers

Beweeg beter week 4

In januari gaf ik op facebook elke dag een tip om beter te bewegen. Hieronder staan de foto’s met tekst en uitleg over Beweeg beter week 4. Ook staan er linkjes naar facebook live video’s met extra uitleg over het onderwerp. Week 1 vind je hier, week 2 hier en week 3 hier.

Dag 22

Neem de trap ipv de lift
Traplopen is goed voor je conditie en voor de kracht in je benen. Het zorgt ervoor dat je bloed goed rondgepompt wordt en alles goed doorbloedt wordt. Het is een handige manier om net dat extra bewegen op de dag te halen.

Dag 23

Weet je nog dat ik een paar dagen geleden vertelde over de heupbuiging? Dat die zo belangrijk is om goed te kunnen bewegen? De yogisquat is ook een goede manier om die ruimte te behouden. Elke dag op deze manier zitten is erg goed voor je. Begin met 1 minuut en breidt uit tot een hele film kijken 😉

Zet je voeten om te beginnen wat wijder dan je heupen en tenen naar buiten (zoals Jorine op de foto doet). Komen je hielen niet aan de grond? Dan plaats je een kussen of handdoek, of een stapel boeken onder je hielen. Ben je echt heel stijf? Doe dan wat vaker kindhouding. Later vanmiddag kom ik weer live met wat voorbeelden.

Hier vind je facebook video

Dag 24

Zet je tv 30 minuten voor slapen gaan uit.
Je hebt het vast wel vaker gehoord. Als je nog vlak voor het slapen tv kijkt kom je minder goed in slaap en/of slaap je minder goed. Dit komt oa door alle indrukken die je krijgt van de tv en het blauwe licht wat de tv uitstraalt (wat je wakker maakt). Een goede nachtrust is echt enorm belangrijk om je goed te voelen en goed te bewegen. Zorg dus dat je goed slaapt!

beweeg beter week 4Dag 25

Blijf de rest van de dag online
Besteed je tijd nuttig, met dingen die je leuk vind. Rond surfen op internet is vaak verloren tijd. Ga eens een dagje offline, ga naar buiten, maak contact met mensen!

Dag 26

Doe wat je leuk vind
Gister heb je dat hopelijk ook al een beetje gedaan. Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken, doe wat jij leuk vind. Waar wordt jij blij van? Voel je goed en je beweegt beter! Wil je weten hoe dat komt? Koop mijn boek: www.manjaweijers.nl/mijn-boek

Dag 27

Adem naar je flanken en tussen je schouderbladen
Waar adem jij naar toe? Wat beweegt er allemaal? Bewegen je ribben mee? Bij bijna iedereen bewegen de ribben niet goed genoeg mee. De ribben kunnen zijwaarts uitzetten naar je flanken en ook naar achteren is er beweging nodig. Als dat goed meebeweegt heb je een optimale intra-abdominale druk (druk in je buikholte). Dit is erg belangrijk om goed te bewegen. Probeer dus goed naar je flanken te ademen.

Wil je deze oefening op video in je mail ontvangen? Met extra uitleg? Ja? Klik dan hier

Dag 28

Reik je arm vanuit je hart
Breng je arm eens omhoog. En doe het nu nog eens terwijl je vanuit je hart reikt. Voel je verschil? Probeer voortaan vanuit je hart te reiken als je iets uit een kastje pakt. Je gaat er heel anders door bewegen.