Manja Weijers

Nekklachten

Nekklachten met uitstralende pijn

Nekklachten en schouderklachten komen heel vaak voor. Pijn vanuit de nek, naar de schouders, soms je rug in, naar je armen of hoofd. Deze klachten ontstaan door teveel spanning in de spieren. De oorzaak ligt vaak niet op de plek waar de pijn zich bevindt. Dit wordt refered pain genoemd. Als er heel veel spanning zit in spieren kunnen er knopen ontstaan, of triggerpoints, de spieren zijn uit balans. Sommige werken heel hard en anderen doen te weinig. Hierdoor kan er een uitstralende pijn ontstaan. Zo kun je pijn voelen in je arm, maar het probleem bevind zich op je schouder.

nekklachten

Aspecifiek of specifiek?

Nek en schouderklachten zijn een van de meest voorkomende klachten. Uit onderzoek is gebleken dat 10-15% van de bevolking wel eens te maken krijgt met deze aandoening. De klachten kunnen worden onderverdeeld in twee categorieën. Er zijn specifieke klachten, bijvoorbeeld artrose, hernia, of afwijking aan de wervels. Deze klachten kunnen worden aangetoond met een MRI en/of röntgen. Er zijn ook Aspecifieke nekklachten, wanneer er geen specifieke oorzaak is. De klachten komen bij 90% van de gevallen voor. De oorzaak van deze klachten zijn meestal gerelateerd aan stress, overbelasting door bijvoorbeeld verkeerde houding of veel eenzijdig werk.

 

Nekklachten

Oorzaken van nekklachten?

Aspecifieke nekklachten zijn altijd lastig te diagnosticeren. Waar zit het echte probleem? Alle spieren zijn een beetje overgevoelig, zeker als de klacht al een hele tijd aanwezig is. De ECHTE oorzaak van de klachten ligt vaak bij het eenzijdig bewegen, dus lang in dezelfde houding zitten en stress.

Door stress gaat je ademtempo wat omhoog, je ademhalingsspieren kunnen dit niet meer aan en de hulpademhalingsspieren gaan helpen. Dit kunnen ze best even doen, bijvoorbeeld als je aan het sporten bent. Maar niet 24/7. Laten deze hulpspieren nou net je nek en schouderspieren zijn. Ze raken overbelast, gaan verkrampen, je beweegt niet meer lekker. Hierdoor ga je extra je best doen maar dit werkt averechts en je verkrampt nog meer en klachten ontstaan.

nekklachten

Als je lang in een houding zit, weinig beweegt, raken je spieren ook overbelast. Je hoofd is erg zwaar, dat kan zelfs oplopen tot 27kg extra belasting! En je nek en schouderspieren maar werken om te zorgen dat je hoofd niet helemaal naar beneden valt. Ze raken overbelast, kunnen hun werk niet doen, je nek wordt vastgezet om je te beschermen.

 

 

Wat kun je zelf doen?

Ik heb het al opgeschreven bij de oorzaak. Zorg dat je ontspant, zorg dat je je niet gek laat maken door stress. Zorg dat je niet te snel ademt. In rust is 8x per minuut meer dan voldoende.

Opdracht

Kijk eens bij jezelf, hoe vaak adem jij per minuut? Adem in-adem uit is 1 tel.

Zorg dat je naar je flanken ademt zodat je nekspieren rust krijgen en kunnen doen waar ze voor gemaakt zijn. Je hoofd bewegen ipv ademhalen. Een goede oefening daarvoor is de flankademhaling. Heb je de video’s nog niet ontvangen via de mail? KLIK dan HIER.

Wat kan ik voor je doen? Maak afspraak

Samen kunnen we op zoek naar de echte oorzaak. Hoe ga je om met stress? Hoe is je ademhaling? Welke spieren doen teveel en welke doen te weinig. We brengen het lichaam weer in balans.

 

 

 

soepele schouders