Manja Weijers

Whiplash

Je zit in een auto, je nadert een stoplicht, groen ow nee toch oranje, je remt. De auto achter je heeft het te laat in de gaten en tikt je aan. Je schrikt, je hoofd valt naar voren en veert weer terug naar achteren. Je schrikt nog meer. Een ongeluk!!! En jij hebt niks fout gedaan. Je krijgt het warm, je begint te zweten, adrenaline giert door je lijft, je trilt, van de schrik komen de tranen. Als je weer wat gekalmeerd bent (of misschien na een dag of 3) valt het je op, last van je nek. Een whiplash! Ook dat nog.

whiplash

Wat is een Whiplash?

Bij een whiplash wordt je hoofd door een onverwachts klap heen en weer bewogen. Dat kan van voor naar achteren zijn of zijwaarts. Bijvoorbeeld als je aan het schaatsen bent, uitglijdt en zijwaarts in de matten terecht komt. Er vindt een acceleratie (versnelling) en deceleratie (vertraging) plaats wat letsel geeft aan de nek. Tijdens een acceleratie/deceleratie trauma van de nek werken er sterke duw- en trekkrachten op verschillende structuren van de nek: gewrichten, spieren, ligamenten(banden) en zenuwen.

Wat zijn de symptomen?

De klachten kunnen tijdens het ongeluk ontstaan, maar ook pas na een paar dagen. Als je weer tot rust gekomen bent. De pijn kan scherp of dof aanvoelen, toenemen met bewegen of juist als je lang in dezelfde houding bent. De klachten zijn vooral in de nek, schouders en vaak is er ook hoofdpijn. Ook is de nek stijf en kun je minder goed bewegen. Je hoofd voelt zwaar, net als je armen, handen en vingers. Misschien voelt het als naalden en spelden prikkelingen, verdoving, tintelingen of zwakte. Dit is natuurlijk niet zo raar. Je hebt een flinke klap gemaakt en je nek is een grote blauwe plek. Dat heeft even tijd nodig om te herstellen. En die tijd moet je het ook geven!

afspraak maken

Hoe lang duurt een whiplash?

Het beste is om te zeggen 2-6 weken. Je lichaam is in die tijd weer helemaal hersteld, mits je het de tijd gegeven hebt om te herstellen. Echter vaak duren de klachten langer door angst. Angst om te bewegen zorgt voor meer spanning in de spieren. Meer spanning zorgt voor hoofdpijn en meer klachten, dit geeft weer angst om te bewegen. En de cirkel is rond. Soms is er door de klap zo’n spanning ontstaan hoog in je nek die je niet zelf weer hersteld en is er extra behandeling nodig om dat te herstellen. Veel therapeuten weten hier echter niets of te weinig van waardoor mensen nodig lang met klachten rondlopen.

Wat kun je zelf doen?

In eerste instantie rust nemen. Zorg dat je drukke gelegenheden vermijd. Zorg dat je goed slaapt, vermijd prikkels voor dat je naar bed gaat. Geef ook je ogen voldoende rust. Drink water, veel water, zodat je lichaam de afvalstoffen die vrij komen tijdens het herstel goed kan afvoeren. Blijf niet te lang in dezelfde houding, zit niet te lang, sta niet te lang. Zorg dat je lekker op bed kunt liggen en daar geen extra spanning vasthoudt. Til in het begin niet te veel en te zwaar, dit is extra belastend voor je nek.  Wees voorzichtig, maar ook niet te voorzichtig. En ontspan. Langzaam aan ga je steeds meer doen. Stapje voor stapje. En heb vertrouwen in je lichaam. Heb je geen vertrouwen in herstel? Dan zal het herstel ook niet komen. Je lichaam is sterk en kan hier heel goed zelf uitkomen. Leer je lichaam kennen, herken de signalen.

Wat kan ik voor je doen?

Ik kan onder andere kijken of je teveel spanning hoog in je nek vasthoudt. Het is dan belangrijk dat je meMaak afspraak vertrouwt en dat we goed samenwerken. Verder kan ik je helpen met het herstel van spierdisbalans. Door de klap kan het zijn dat sommige spieren net te laat reageren waardoor anderen weer teveel gaan doen. Verder heb ik ook een online programma waarmee je aan de slag gaat met bewust worden van hoe je beweegt, rustige bewegingen om je lichaam weer soepel te maken, om spanning in je nek en schouders te verminderen. Klik op de link hieronder.

 

soepele schouders