Manja Weijers

Wat te doen bij een acute klacht?

Vorige week heb ik mijn enkel geblesseerd doordat een meisje in paniek met volle snelheid mij omver had gesleed. De EHBO en ik twijfelde of het een klein breukje was omdat ik niet op mijn hiel kon landen. Maar ik besloot geen foto te laten maken en het even 2 dagen aan te zien en zo nodig in Nederland naar het ziekenhuis te gaan. Een acute klacht, met heel erg veel pijn. Hoe ga je daar het beste mee om? Ik besloot mezelf als proefpersoon te nemen en alles wat ik uitdraag dus op mijzelf toe te passen. Hieronder lees je mijn verhaal en vooral tips hoe je er zelf mee om kunt gaan.

‘Thuis’ gekomen

Mijn enkel was, dik, blauw en enorm gevoelig, ik kon de huid niet aanraken. Ook koelen was niet te doen. Ik besloot op bed te gaan liggen en te mediteren. Om dat wat makkelijker te maken heb ik een video opgezet op youtube, ik zocht op: healing frequenties for bone healing en vond een video met een visualisatie. Ik ging hiermee aan de slag en na een half uur veranderde wat. Opeens dacht ik, het is goed, het is niet gebroken. Na weer een half uur stond ik op en ik kon gewoon weer op mijn voet steunen. Mijn lichaam was trouwens nog heel de middag aan het trillen.

Dus wat kun je zelf doen bij een acute klacht:

  • Bij twijfel, ga naar een huisarts!!!!
  • Belast in eerste instantie zo min mogelijk en neem je rust. Laat je lichaam dit trauma doorgaan. Je kunt gaan trillen en je raar voelen. Neem de tijd om dat er te laten zijn.
  • Blijf positief, wees niet bang of boos
  • Let op je adem, adem rust
  • Mediteer of visualiseer (zie hieronder voor een voorbeeld)
  • Of gebruik youtube, er zijn genoeg filmpjes met rustgevende muziek, healing frequensies (dit zijn geluid frequenties die je brein tot rust laten komen, zodat je beter kunt herstellen)
Er zijn stilte momenten tussendoor. Het einde is als ik het aangeef šŸ™‚

Een paar uur later

Ik had gemediteerd, gevisualiseerd en liep voorzichtig rond. Ik besloot gewicht op beide voeten te plaatsen, heel zachtjes, heen en weer wiegend. Ik zorgde ervoor dat ik niet te lang stond/liep/zat. Afwisselend van houding (anders ging het ook teveel pijn doen). Pijn betekent niet altijd dat er iets kapot is, het is een waarschuwing. PAS OP! Mogelijk is er iets aan de hand. Ik gaf mijn pijn een cijfer, 0 is geen pijn, 10 is ondragelijk. Landen op mijn hand was in het begin een 10. Na de meditatie een 7. Lopen een 8. Je wilt onder de 7 blijven. Dus met lopen nog niet belasten. Op de stoel ging ik rustige bewegingen maken, tenen optrekken, voet naar me toe, van me af. Rondjes draaien ging nog niet. Van 3 herhalingen en rust naar eind van de dag 20 herhalingen en meer ruimte. Ik heb mijn voet hoog gehouden als ik zat, zodat de zwelling niet teveel druk gaf op mijn enkel.

Wat kun je doen?

  • Geef je pijn een cijfer. Ben je iemand die het lastig vind om naar je pijn te luisteren dan zorg je dat je niet boven de 5 komt met bewegen. Ben je iemand die snel pijn heeft, of bang is voor pijn mag je tot de 7. Blijf onthouden dat pijn een waarschuwing is, niet dat er ook echt iets kapot is. (Goed als het blauw is, ja, dan is er wat kapot). Misschien vind je het handiger om een kleur te geven. Rood is stop, oranje is twijfel, groen is ok. Bij twijfel, ga naar een therapeut!!!
  • Dan ga je langzaam onbelast bewegen. Dus met je voet is dat been omhoog ondersteund door iets en langzaam tenen naar je toe en van je af en rondjes draaien. Heel voorzichtig. Met je arm is dat bijvoorbeeld, voorover hangen en je arm los laten hangen en rondjes draaien. Of je hand op een tafel leggen en zelf naar achteren lopen of opzij. Met je knie kun je je voet op een skateboard zetten (of iets anders met wieltjes) en je knie buigen en strekken door te rollen met het skateboard.
  • Je begint met 1 keer, en reflecteert bij jezelf of dat okay is. Daarna 2-3-5-10-20 etc. Rust tussendoor. Je wilt niet overbelasten. Elke klacht is anders, elke persoon is anders. Daarom is het belangrijk dat je dat pijncijfer in de gaten houdt.
  • Voor herstel is rust nodig, maar ook beweging. Bloed moet stromen, afvalstoffen moeten afgevoerd worden. Vers zuurstof toegevoerd. Beweeg, maar overdrijf niet. Neem rust, maar overdrijf niet.
  • Beweging is daarnaast nodig zodat het lichaam weet hoe je beweegt en of er aan een kant juist steun gegeven moet worden of dat het soepel moet blijven. Als je niet beweegt wordt of alles stijf of alles zwak.
  • Let op, dag 1 (en mogelijk dag 2/3/4) is nog onbelast!
  • Kun je helemaal niet bewegen, stel jezelf dan voor dat je beweegt. Onderzoek toont aan dat als je in gips zit, of geopereerd bent en je beweegt in gedachte je ledemaat dat je veel beter uit het gips komt.

De volgende dag

‘s Nachts had ik weer een youtube filmpje aangezet met helende muziek. Vooral zodat ik goed kon slapen, want ik had nog steeds pijn. Een goede nachtrust is de beste heelmeester! De volgende dag voelde ik me goed, een stuk minder pijn. Ik heb zelfs een klein stukje gewandeld, met een stok dat wel, en het duurde een eeuwigheid. Maar ik kon mijn hiel weer op de grond plaatsen en zelfs wat afwikkelen.

Wat kun jij doen?

  • Natuurlijk ligt het eraan hoe ernstig je klacht is. Misschien duurt wat ik hierboven heb geschreven wel een paar dagen bij je. Zeker als je bijvoorbeeld je enkelbanden hebt gescheurd. Dus het is goed bij jezelf nagaan en naar het pijncijfer luisteren om te kijken of je verder kunt.
  • Je kunt meer herhalingen doen met gewone bewegingen. Je kunt het wat meer yin maken, door je voet bv wat langer naar je toe te trekken. Dus je brengt het een beetje op rek. Ipv 1 tel, doe je dat voor 10 tellen. Voor je schouder: met je hand op tafel en je loopt naar achteren tot de grens en daar blijf je een tijdje staan. Voor je knie, buig of strek hem zo ver mogelijk als gaat. Houdt hem daar voor 10-30 sec of uiteindelijk naar 1-2-4 minuten. Zodat je het bindweefsel stimuleert om te herstellen. Continue blijf je reflecteren met jezelf. Groen of rood? onder de 5 of boven de 7?
  • Welke bewegingen maak je vaak? Denk niet te moeilijk, beweeg gewoon rustig voor/zijwaarts/achter/rondjes draaien etc
  • Blijf positief, hou vertrouwen, blijf visualiseren en mediteren. Raak het aan met je handen. Geef het liefde met je gedachte en met je handen. Als je iemand in de buurt hebt die reiki geeft kun je dat ook doen.

De dagen daarna

Ik ging steeds beter lopen, het was nog wel erg gevoelig en de blauwe plek werd ook steeds erger. Ik had last van mijn keel en beide knieƫn. Mijn rechter knie was ook helemaal blauw, met mijn linker was ik aan het overbelasten. En mijn keel vermoed ik, dat ik met mijn hoofd naar achteren ben geknald op het sneeuw, mijn hoofd viel zacht (geen bult) maar mijn keel is denk ik opgerekt geweest. Alles geef ik liefdevolle aandacht en al snel was het weer als vanouds. Ik kon alles weer, ook al was mijn enkel nog dik en gevoelig. Belasten was geen probleem. Daar zit de valkuil. Donderdag kwam ik thuis en voelde mijn enkel weer helemaal opspelen. Toch overbelast. Vrijdag heb ik daarom niks gedaan (gelukkig kon dat) en nu 2 dagen later is het weer goed. Zo is het telkens een spel, uitproberen, afstemmen, stapje terug, stapje naar voren, luisteren. Ik zie het ook als een spel, ik vind het reuze interessant hoe mijn lichaam herstelt.

Wat kun jij doen?

  • Net als ik, zie het als een spel. Wees nieuwsgierig. Luister naar je signalen, herken je signalen. Probeer uit, stapje verder, of toch even rust en stapje terug. Werk samen met je lichaam en blijf vooral positief.
  • Herstel van weefsel duurt in totaal 6 weken. Na 2 weken voelt het alsof je alles weer kan, maar het is nog heel zwak, dat is de valkuil.

Mijn herstel ging snel, veel sneller dan de 6 weken. Ik zat bij 5 dagen bij de valkuil. Ik vermoed dat dat komt door de meditaties en visualisaties. Hier is ook onderzoek naar gedaan. Borstkanker patiĆ«nten die visualiseren hebben minder last van de bijwerkingen en herstellen sneller. Mijn moeder is hier een mooi voorbeeld van. Ik heb haar eenzelfde soort visualisatie gegeven als hierboven en na 2 chemo’s was haar tumor niet meer te voelen, na 4 chemo’s niet meer zichtbaar op de scan. Ook had ze een stuk minder bestraling nodig dan gepland. De artsen waren erg verrast.

Het is een heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt. Als je vragen hebt kun je altijd contact opnemen KLIK HIER.

afspraak maken