Manja Weijers

Tips voor een sterk immuunsysteem

Het wordt steeds duidelijker dat je besmet kunt zijn met Covid-19 zonder symptomen te hebben. Hoe kan dit? Dit heeft alles te maken met je immuunsysteem. Hoe beter je lichaam in staat is vreemde organisme in je lichaam aan te vallen, hoe minder je ziek wordt. Het is dus zaak om een zo gezond mogelijk immuunsysteem te hebben want de kans is groot dat ook jij besmet raakt. Hoe mooi zou het zijn, als dat gebeurt met zo min mogelijk klachten!

Slaap

Dit is misschien wel de belangrijkste. Als je wakker bent is je lichaam bezig continue bezig met (over)leven en daar is veel energie voor nodig. Overdag is je lichaam daarom eigenlijk in een katabole staat, in een staat van afbraak. Als je slaapt komt je lichaam tot rust, worden alle processen verwerkt en is je lichaam in een anabole staat, een staat van herstel. Als je niet goed slaapt. Als je niet voldoende slaapt. En ook als je ‘s nachts wakker wordt om naar de wc te gaan, kom je minder in de herstelfase wat uiteindelijk leidt tot kleine ontstekingen in het lichaam (low grade inflamation; LGI). Deze kleine ontstekingen houden je immuunsysteem bezig voor niks.

Wat kun je doen om beter te slapen:

  • Voor het slapen gaan je adem vertragen (4 tellen in, 6 tellen uit). Of doe de oefeningen via deze link KLIK HIER. Bij sneller dan 10 keer ademen terwijl je op bed ligt ben je in een staat van bewegen, adem je sneller dan 15 keer ben je in een staat van sporten. Dat is geen rust
  • VitD helpt bij een goede nachtrust, het reguleert het slaap-waakritme.
  • Minimaal uur voor het slapen geen scherm, dus geen tv, laptop of mobiel.
  • Overdag voldoende bewegen, misschien kun je regelmatig een wandeling maken.

Voeding

Telkens als je eet maakt je lichaam insuline aan om suikers af te breken. Eet je veel suikers (en suiker zit bijna in alles!) en eet je op veel momenten op een dag dan heb je veel insuline pieken. Uit onderzoek blijkt dat er een relatie is tussen glucose (suiker), insuline en kleine ontstekingen in het lichaam (LGI), net als bij niet voldoende (door) slapen. Je voeding is dus ontzettend belangrijk om ervoor te zorgen dat je die kleine ontstekingen niet hebt in je lichaam. Zodat je immuunsysteem die daar druk mee bezig is, op een betere manier ingezet kan worden.

Wat kun je doen:

  • Weinig suiker eten. Dus vooral vers, zonder pakjes, zonder zakjes (is een boek van KLIK).
  • Weinig eetmomenten op een dag. Hoe minder eetmomenten, hoe minder insuline pieken, hoe minder LGI (kleine ontstekingen), moe meer energie je overhoudt voor belangrijke zaken.

Voel je goed, blijf positief

Als je gestresst bent heb je meer kans om ziek te worden. Je pijn ervaren, beter omgaan met stress, je goed voelen is dus ontzettend belangrijk. Laat angst niet overheersen.

Wat kun je doen:

  • Blijf in beweging. Volg bijvoorbeeld online yogalessen, bijna elke yogaschool biedt dit nu aan voor hun cursisten. Ook sportscholen bieden online trainingen aan.
  • Vertraag je adem. Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen
  • Mediteer. Op youtube zijn heeeeeel veel meditaties, healing frequencies, hypnosis te vinden om bij te ontspannen
  • Slaap goed. Zie hierboven
  • Dans! Zet muziek aan en ga dansen, laat je helemaal gaan. Je wordt er blij van.

Heb je heel veel stress, en ervaar je daardoor veel klachten. Je goed voelen, ontspannen kunnen zijn is in deze tijd ERG belangrijk. Ik ben nog steeds open voor online behandelingen op basis van AiM. En heb je behoefte aan rust, ontspanning, dan kun je bij terecht voor een reiki/energie behandeling of (zelfs) een massage van 30 minuten. KLIK HIER voor meer info of stuur een mail naar info[at]manjaweijers.nl